hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, March 14, 2019

Om het klimaat kun je niet heen

Deze week ontving ik de afrekening van Wocozon over het aantal Kwh dat ik heb opgewekt door de zonnepanelen op het dak. Het gaat om 2154 Kwh in de periode van oktober 2017 tot en met september 2018. 
Zonnepanelen op het dak aan de Sluijterstraat


De hoogste maandopbrengst was in juli met 377 Kwh; de laagste opbrengst was in december 2017 met slechts 26 Kwh. Het opwekken van 2154 Kwh is meer dan mijn jaarlijks gebruik van electriciteit. Zo was het verbruik in 2015/2016 nog 1811 Kwh, maar een jaar later in 2016/2017 gedaald naar 1578 Kwh. Het jaar 2017/2018 was het verbruik 800 Kwh, maar daarin zijn nog een aantal maanden opgenomen dat nog geen zonnepanelen op ons dak waren geplaatst. Mijn verwachting is dan ook dat bij de komende energieafrekening mijn saldo op nul uitkomt. 

Zonnepanelen op de rioolwaterzuivering in Gorinchem


Ik voel me wel een beetje trots om zo een steentje bij te kunnen dragen aan de energietransitie. Maar ook niet meer vanzelfsprekend voor een volksvertegenwoordiger die in haar verkiezingsprogramma 'Om het klimaat kun je niet heen' schrijft dat het waterschap in 2030 energieneutraal moet zijn.