hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, December 06, 2019

Het waterschap in oorlogstijd

Op de site van Waterschap Rivierenland zijn drie verhalen gepubliceerd over schade gedurende de Tweede Wereldoorlog. Dit alles vanwege de herdenking van 75 jaar bevrijding. Boeiend om te lezen. 

Inundatie in de Kille nabij de Papsluis ten tijde van de Tweede Wereldoorlog
 

Zelf schreef ik in mei 2010 over oorlogsschade, die eerder was opgetekend in het boek 'de Macht van het water' van Cees de Gast over de historie van Hoogheemraadschap Alm en Biesbosch. Zelf ben ik inmiddels ook aan een onderzoek begonnen over de waterschappen in de Tweede Wereldoorlog. Van de twee waterschappen die ik nu heb onderzocht vond ik het meest onthutsend om te lezen dat kennelijk zonder enige weerstand de besturen voldeden aan het verzoek van Gedeputeerde Staten om door te geven of bij het waterschap nog Joden werkten. In waterschap Oudland van Altena werd in een brief  op 14 oktober 1940 het volgende geschreven: 


De inundatiesluis bij Woudrichem wordt opengezet


Het bestuur van het waterschap Oudland van Altena deelt u mede dat het waterschap geen personeel heeft dat geheel of gedeeltelijk van joodschen bloede is of met personen die geheel of gedeeltelijk van joodschen bloede zijn, is gehuurd. Het waterschap heeft geen personen in dienst die geheel of gedeeltelijk van joodschen bloede zijn, noch wiens echtgenoote, noch een hunner ouders of grootouders ooit heeft behoord tot de Joodsche geloofsgemeenschap.