hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, August 10, 2021

De R.Z.I. in Eethen

Bij toeval stuitte ik vandaag op een flyer van de rioolwaterzuivering in Eethen, In het boek 'de Macht van het water' van Cees de Gast kon ik geen datum terugvinden, wanneer deze is gebouwd en in gebruik genomen. 

De flyver van de rioolwaterzuiveringinstallatie in Eethen


Maar op 10 oktober 1990 brachten de dames van de NCVB afdeling Meeuwen een bezoek aan het watergemaal, waar een rondleiding werd gegeven. "We kunnen dan in het echt zien hoe het afvalwater verwerkt wordt", zo is te lezen in de notulen van de vrouwengroep. In het archief van den NCVB vond ik ook de flyer terug, De RZI in Dussen werd gebouwd vanaf 1983 en geopend in 1985, zo schrijft Cees de Gast in 'de Macht van het water'. Vermoedelijk is die in Eethen in dezelfde periode gebouwd. 

Zonnepark in Eethen op de locatie van de RWZI 


Inmiddels is de zuivering in april 2020 geSloopt vanwege de centralisatie van de rioolwaterzuivering in Sleeuwijk.  Op het terrein zelf is nu een zonnepark aangelegd.