hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, January 21, 2022

Treuren om een oude, rode beuk

 Het was me al eens eerder opgevallen dat de rode beuk op de begraafplaats bij het Sleeuwijks kerkje niet echt gezond meer was. Zomer 2020 maakte ik nog een foto van de boom. Nu blijkt dat de boom is aangetast door de reuzenzwam.

De rode beuk in juli 2020


Vanwege die aantasting gaat de gemeente de rode beuk nu van zijn takken ontdoen. De stam blijft nog wel staan. De reuzenzwam is een schimmel die witrot veroorzaakt in de wortels van loofbomen. Hierdoor gaat de boom achteruit en wordt zijn wortelstelsel aangetast, waardoor de boom kan omvallen. Ook vormt zich grof doodhout door de hele boom. De gemeente wil alleen de takken weghalen om de boom deels te sparen, zodat de ecologische waarde blijft behouden. Op de begraafplaats wordt tevens een nieuwe rode beuk geplant. 

De boom is aangetast door de reuzenzwam (foto gemeente Altena)


Ik meende dat de rode beuk op de begraafplaats in Sleeuwijk een broertje of zusje had in de tuin van een pand op de hoek van het Kerkeinde en de Robijnsweg. In de monumentale bomenlijst zie ik echter dat dat een bruine beuk is. Nu ben ik geen bomenkenner en weet dus niet of het toch om eenzelfde soort boom gaat. Bij de kenmerken van de bruine beuk aan het Kerkeinde wordt het jaartal 1870-1880 genoemd. De rode beuk die nu gekapt wordt, zal dus ook wel ongeveer die leeftijd hebben. 


de twee rode beuken in Andel

Deze rode beuk behoort dus zeker tot de oudste bomen in de gemeente Altena en daarom is het treurig dat hij gekapt gaat worden. Ook in Andel stonden of staan twee oude rode beuken, maar een daarvan was ook al hevig aangetast. Hoogste tijd om weer eens door Andel te rijden om te kijken hoe ze er nu voorstaan.