hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, December 11, 2022

Market Garden in mijn moeders poëziealbum

Deze week bladerde ik door het poëzie album van mijn eigen moeder. Ze kreeg het cadeau op haar achtste verjaardag op 12 maart 1944. Ze zal er zeker blij mee zijn geweest. Zelf heb ik vroeger tweemaal een poëzie album gehad, helaas kan ik er een niet meer terug vinden.






In het poëzie album werd ik vooral getroffen door het schrijven van mijn oud-oom Wim de Kooter (1913-2002) Hij schreef in het poëzie album van zijn nichtje op 26 september 1944, de dag tijdens de Tweede Wereldoorlog dat operatie 'Market Garden' en de Slag om Arnhem definitief mislukt was. Met die kennis in het achterhoofd lees je zo'n gedicht toch met heel andere ogen. Zelf trad deze Willem de Kooter overigens op 24 mei 1944 in het huwelijk.


Lieve Thea,

De dagen die wij thans doorleven
doen iedere Nederlander 't harte beven
Want wat toch is er aan de hand
De bevrijding, die is gaande, van ons dierbaar vaderland

Duizenden laten hierbij hun leven
Moge God de vrijheid geven

Ter herinnering aan je oom Wim de Kooter



De broers Joost, Wim en Huib de Kooter (mijn opa)