hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, February 09, 2023

Een briefje voor Theo

Theo Dersjant is een van de weinige journalisten die zich verdiepte in het werk van Waterschap Rivierenland. Hij liep zelfs een jaar lang mee bij alle vergaderingen en schreef daar het boek 'Oud Bestuur' over, dat in 2014 verscheen. Dat boek heb ik met belangstelling gelezen,  hij noteerde vele rake observaties. Ik raad nieuwe waterschappers altijd aan om het boek te lezen. 

Theo Dersjant op fietsexcursie van het AB van Waterschap Rivierenland in 2012


Met de waterschapsverkiezingen in zicht lees ik ineens weer artikelen van Theo Dersjant over de waterschappen. Met verwijten dat hij vier jaar lang niets gemerkt heeft van het bestuur van Waterschap Rivierenland. We hebben dan in elk geval iets gemeen, ook ik heb de afgelopen vier jaar niets gehoord van Theo zelf. Wat zou het mooi geweest zijn als hij af en toe weer eens een vergadering had bijgewoond om zelf te kunnen ervaren welke besluiten wij als bestuur allemaal hebben genomen. Als ik door mijn notitieboek blader kan ik talloze besluiten opnoemen. Over de herinrichting van het watersysteem in de Alblasserwaard-Vijfheerenlanden namen we al voor 2019 een besluit, maar in de voorbije bestuursperiode besloten we tot de bouw van een nieuw gemaal in Hardinxveld. We namen een besluit over meerdere dijkversterkingen, maar ook peilbesluiten. Over meer biodiversiteit in het dijkbeheer, over het plaatsen van visliften in de Linge. We hebben erfgoedbeleid vastgesteld en een besluit genomen over renovatie van het J.U. Smitgemaal in Kinderdijk.

Theo Dersjant achter de perstafel, rechts voormalig AB lid Gijs van Eeuwijk


Recent hebben we ook ons schadebeleid aangepast, in plaats van schades via de aannemer af te handelen, hebben we dat in eigen hand genomen. Ook is besloten te werken met de omgekeerde bewijslast bij dijkversterkingen, bij schades aan huizen moeten we als waterschap aantonen dat deze niet veroorzaakt zijn door dijkversterkingen. Een ander kritisch punt in het betoog van Dersjant is dat er nauwelijks politieke verschillen zijn. Als ik vertel dat wij als CDA volledig achter het afschieten van bevers staan die overlast veroorzaken en de veiligheid bedreigen, dan zie ik toch echt politieke verschillen. De Partij voor de Dieren en de geborgde zetel voor natuur denken daar echt heel anders over. Natuurlijk zijn die verschillen lang niet altijd zo zichtbaar als bij de bever. Maar als bestuur zoeken naar consensus in een tijd van toenemende polarisatie is in mijn ogen alleen maar positief.

Het boek Oud Bestuur


Zoals reeds gemeld, mooi dat Theo een jaar lang onze vergaderingen volgde. Maar heeft hij bijvoorbeeld na dat jaar in zijn rol als docent zijn studenten verleid om de besluitvorming van de waterschappen te gaan volgen en daar verslag van te doen? Zoals hij ook deed met zijn bundel 'Ouwe koeien' dat hij schreef bij zijn afscheid. Maar wees eerlijk Theo, de wereld is sinds tien jaar geleden ook in het waterschapsbestuur wel degelijk veranderd. Heeft Theo dan helemaal geen gelijk in zijn betoog in Trouw? Een punt dat hij noemt is wel terecht, Waterschap Rivierenland mag in haar communicatie inderdaad meer aandacht besteden aan de rol van het democratisch gekozen bestuur. En voor de komende bestuursperiode nodig ik Theo van harte uit om weer eens verslag te doen van onze vergaderingen!