Dag 13: Files oplossen voor droge voeten
In oktober nam ik deel aan een training ‘Invloed uitoefenen op duurzaam waterbeleid’ in Utrecht. Met één van de cursisten (werkzaam bij de Rijksoverheid) raakte ik in gesprek over mijn motivatie aan de training deel te nemen. Ik vertelde haar over de opgave waarvoor de gemeente Werkendam zich gesteld ziet in de komende jaren in het kader van Ruimte voor de rivier. Namelijk het opofferen van 2000 ha. grondgebied voor de opvang en doorstroming van het rivierwater naar zee. En anderzijds het probleem van de dagelijkse files op de Merwedebrug. En waarom Rijkswaterstaat deze beide problemen als afzonderlijke projecten ziet en niet kijkt naar een gezamenlijke oplossing van het probleem. Ook zij had dergelijke ervaringen opgedaan bij de overheid en nam sinds kort deel aan een projectgroep om de verkokering bij de Rijksoverheid tegen te gaan. Van bovenaf wordt er dus gewerkt aan oplossingen.
Als lokale politiek moeten we ook van onderop werken aan een oplossing. Het opofferen van Werkendams grondgebied in de Noordwaard voor droge voeten in de Randstad moet de rijksoverheid wat waard zijn. De oplossing voor de file-problematiek op de Merwedebrug/A27 moet dan ook worden gekoppeld aan het koploperproject Noordwaard. Bij de planstudie moeten alle opties voor een nieuwe verbinding worden onderzocht. Zowel een nieuwe brug als een tunnel! Minister Karla Peijs heeft toegezegd dat er in de zomer van 2006 een plan van aanpak ligt voor de oplossing van het fileprobleem op de A27 en het knelpunt Merwedebrug. Als ze nu ook maar voor die tijd met Melanie Schultz-ten Haegen overlegd kan het mogelijk komen tot één dossier en één oplossing.
Als lokale politiek moeten we ook van onderop werken aan een oplossing. Het opofferen van Werkendams grondgebied in de Noordwaard voor droge voeten in de Randstad moet de rijksoverheid wat waard zijn. De oplossing voor de file-problematiek op de Merwedebrug/A27 moet dan ook worden gekoppeld aan het koploperproject Noordwaard. Bij de planstudie moeten alle opties voor een nieuwe verbinding worden onderzocht. Zowel een nieuwe brug als een tunnel! Minister Karla Peijs heeft toegezegd dat er in de zomer van 2006 een plan van aanpak ligt voor de oplossing van het fileprobleem op de A27 en het knelpunt Merwedebrug. Als ze nu ook maar voor die tijd met Melanie Schultz-ten Haegen overlegd kan het mogelijk komen tot één dossier en één oplossing.
0 Comments:
Post a Comment
http://hanviskie.blogspot.com/"><< Home