hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, February 12, 2006

Dag 43: Minister de Geus en ik

Ik heb een medestander gevonden in minister Aart de Geus. Hij heeft mannen opgeroepen om op een vrouw te stemmen op 7 maart. De Geus heeft emancipatie in zijn portefeuille. En volgens hem zitten er nog te weinig vrouwen in de lokale politiek. Ik ben het helemaal met hem eens. Voor meer vrouwen in de politiek organiseert de minister van maandag 20 februari tot en met vrijdag 3 maart de landelijke campagne 'Stem op een vrouw'. ,,Als mannen een prachtig gebaar willen maken voor Internationale Vrouwendag op 8 maart. Dan kunnen ze dat al doen tijdens de verkiezingen op 7 maart door op een vrouw te stemmen'', aldus de Geus dinsdag tijdens een bijeenkomst van de Visitatiecommissie Emancipatie. Deze commissie werd in 2004 ingesteld om na te gaan of de overheid voldoende doet om de positie van vrouwen te verbeteren.


In oktober bleek uit onderzoek dat circa 16 procent van de wethouders vrouw is, onder de burgemeesters is het een op de vijf en bij gemeenteraadsleden een kwart. Dat is flink lager dan op landelijk niveau: in het kabinet is het aandeel vrouwen 40 procent en in het parlement circa een derde. Tijdens de campagne van De Geus rijdt elke werkdag op reguliere NS-treinen een groep van tien vrouwelijke (kandidaat-)gemeenteraadsleden door Nederland. De 'treinestafette' begint maandag 20 februari om 8.00 uur vanaf het Centraal Station Rotterdam. Omdat in het Land van Heusden en Altena geen trein rijdt, stel ik voor een ‘buurtbusestafette’ te organiseren op vrijdag 3 maart. Welke politieke vrouw rijdt er met mij mee op de buurtbussen?