hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, February 26, 2006

Dag 57: Geld (2)

Vorige week zondag schreef ik op mijn weblog over geld. Daarop kreeg ik de volgende reactie:

CDA heeft momenteel de mond vol van armoedebestrijding ook jij blijkbaar, helaas ken ik in Werkendam veel schrijnende gevallen, zelfs in jouw eigen straat. Wees eens eerlijk, wat heb jij de afgelopen tijd gedaan aan die zogenaamde christelijke waarde van armoedebestrijding ??


Dat vraagt natuurlijk om een reactie. Binnen onze CDA fractie wordt regelmatig gesproken over de problemen voor mensen met een smalle beurs. In de afgelopen periode heeft het CDA zich ingezet voor structurele bijzondere bijstand voor chronisch zieken; voor een collectieve ziektekostenverzekering voor minima; navraag gedaan of er voldoende gebruik gemaakt wordt van het budget voor bijzondere bijstand en of dit wel voldoende bekend is bij de mensen. Ook in zaken die indirect mensen met een smallere beurs raken, krijgen de aandacht bij het CDA. In de laatste raadsvergadering is op het initiatief van het CDA nog een motie aangenomen voor onderzoek naar de bouw van goedkope starterswoningen. Ook is er in de afgelopen periode gekozen voor de bouw van meer huurwoningen (appartementencomplex de Tribune), hiervoor heeft de gemeente een extra bijdrage in de grondkosten geleverd. Op provinciaal niveau is op initiatief van het CDA twee maal één miljoen extra in het armoedefonds gestopt. Dat betekent dat voor het armoedebeleid in de gemeenten er de komende twee jaar € 2,6 miljoen beschikbaar is. Maar om terug te komen op de reactie van de lezer van mijn weblog, ik ben inderdaad niet daadwerkelijk betrokken geweest bij individuele gevallen aangaande armoedebestrijding.