hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, July 07, 2006

Dag 188: Een Romeinse weg (2)


Gisteren schreef ik al over de Tol en de kans op archeologische vondsten in het gebied rondom de werkzaamheden. Dat van die Romeinse weg was maar een grapje, een lid van de archeologische vereniging vertelde dat de kans om op die plaats een Romeinse weg te vinden zeer klein was. Wel is het een interessant gebied vanwege de ligging van het Fort de Werken. De voormalige boerderij naast het Slim gebouw was gebouwd op de verhoging in het landschap, die het restant was van het Fort. Ook aan de andere zijde van de weg, waar nu het nieuwe busstation wordt aangelegd, waren tot aan de Tweede Wereldoorlog nog restanten van de wallen van het fort aanwezig. Bij de bouw van die boerderij, na een verwoestende windhoos in 1937 was een eerdere boerderij verwoest, zijn die wallen geëgaliseerd. Overigens schrijf ik dit allemaal wel, maar sinds Werkendam een archeoloog in de arm heeft genomen, weten ze dit natuurlijk allemaal al lang op het gemeentehuis. En hoef ik me geen zorgen te maken dat er waardevolle resten uit het verleden verdwijnen onder een dik pak zand. Toch?