hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, July 08, 2006

Dag 189: De Rekenkamer


Tijdens mijn eerste bezoek aan de Europese commissie in Straatsburg bracht het gezelschap op de terugweg een bezoek aan de Europese rekenkamer in Luxemburg. Dat is inmiddels al weer zo’n vijf of zes jaar geleden. Het moet mijn eerste directe kennismaking zijn geweest met een Rekenkamer. Inmiddels heeft ook Werkendam een rekenkamer en deze week publiceerde zij haar eerste rapport over de gemeenschappelijke regelingen. En het moet gezegd, het is boeiende lectuur. Ik heb alleen nog maar deel één gelezen over de MARB. Maar er valt nog heel veel te verbeteren. Als gemeenteraad moeten we veel meer sturing geven. Nu had ik in mijn vorige raadsperiode geen MARB onder mijn hoede, maar wel de gemeenschappelijke regeling het SES. Het gebrek aan sturing heb ik daarbij zeker gevoeld. Ik was altijd zeer kritisch op het SES omdat mijns inziens het zwaartepunt van hun werkveld zeker niet in het Land van Heusden en Altena lag, maar meer verder Brabant in. Uit bijvoorbeeld een onderzoek naar de werkgelegenheid vanuit ons gebied naar Brabant bleek dat het merendeel van de mensen in Zuid-Holland werkt en bijvoorbeeld niet in het SES gebied. Je kunt je dan af vragen welk economisch voordeel de burger van Werkendam heeft bij deelname aan zo’n gemeenschappelijke regeling. Die discussie zal bij het bespreken van het Rekenkamerrapport dan ook zeer zeker gevoerd gaan worden.