hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, September 01, 2006

Dag 243: Deregulering


Soms lacht het geluk je toe. Zo ook vandaag, nadat de post op de deurmat was geploft. Bij de raadsstukken van de gemeente Werkendam trof ik een brief aan over landgoederen. Met daarin de verheugende mededeling dat Werkendam geen strenger beleid gaat voeren dan de provincie Noord-Brabant. Het is me nooit helemaal duidelijk geworden waarom Werkendam dat aanvankelijk wel wilde. Waarom zij een begrenzing hadden aangebracht waarbinnen landgoederen waren toegestaan en daarbuiten niet. Vanuit het CDA was steeds gepleit om ieder initiatief tot een landgoed op zijn eigen merites te beoordelen. Destijds vond ik geen gehoor voor die wens. Nu dus wel. Daarmee is tevens sprake van een stukje deregulering. Want waarom zouden we nog meer regels maken, er zijn er al zoveel. Tevens las ik dat landgoederen niet alleen mogelijk zijn bij stedelijk gebied, maar ook in de buurt van recreatie. Dat biedt mogelijk zelfs perspectieven voor landgoederen in de Noordwaard, waar we immers ook nieuwe recreatie willen ontwikkelen. Overigens blijven er nog altijd wensen. Wanneer komt nu eindelijk landgoed Kraaiveld eens van de grond? Misschien moet ik daarvoor Bas de Peuter eens aan zijn jasje trekken.