hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, August 10, 2009

Zwerven door Rivierenland (dag 4)









Breedeweg-Heerewaarden 65 km.

De dag begint slecht met een steil zandpad in Breedeweg. Zal ik naar Nijmegen fietsen en met de trein naar huis gaan? Gelukkig weet ik de verleiding te weerstaan en even later fiets ik heerlijk in de schaduw door de bossen van het Rijk van Nijmegen. De bomen zijn hier versierd met gele ballonnen; een welkomstgroet voor iemand? Even ben ik in Limburg, maar dan ineens sta ik op een dijk langs het Maas-Waalkanaal. De dijkpaaltjes doemen weer op en er volgt een gestage stroom gebouwen van Waterschap Rivierenland. Gemalen, dijkmagazijnen, een waterzuiveringsinstallatie. Om een stukje af te snijden bij recreatieplas de Gouden Ham, vaar ik met het autoveer naar Megen de Maas over om twee kilometer verderop weer terug te keren naar Gelderland. Een beetje treurig word ik van een bouwval bij een sluis ergens tussen Appeltern en Alphen? Is het een gesloopt gemaal?



Ondanks de hitte blijft het fietsen verkoelend met een windje. Bij het veer van Heerewaarden naar Varik zwem ik even in de Waal, maar de stroming is er zo sterk, dat ik snel weer naar het strand terugkeer. Bij datzelfde veer overigens een vrij nieuwe mini-waterkering. Is deze ook van Waterschap Rivierenland? Ik kan namelijk geen bordje ontdekken.