hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, March 04, 2011

Aanbesteding van de Noordwaard

Directeur-generaal, Jan Hendrik Dronkers, heeft namens Rijkswaterstaat het uitvoeringscontract voor het project ontpoldering Noordwaard ondertekend met de aannemerscombinatie Boskalis bv/Martens en van Oord Aannemingsbedrijf BV/ Van Hattum en Blankevoort bv/Gebr. Van Kessel en Wegenbouw B.V..

Het project ontpoldering Noordwaard is een van de projecten van het landelijke waterveiligheidsprogramma Ruimte voor de Rivier. Met het project ontpoldering Noordwaard wordt een groot deel van de Noordwaard doorstroombaar gemaakt, wat een waterstandsdaling van 30 cm oplevert bij Gorinchem.

De ondertekening van het contract in het Biesboschmuseum

Met de ondertekening van het contract is een belangrijke mijlpaal bereikt om het project ten aanzien van de waterveiligheid eind 2015 op te leveren. Parallel aan deze mijlpaal lopen er nog bezwaren tegen het Rijksinpassingsplan bij de Raad van State. De betrokkenen zijn nog in afwachting van de uitspraak. Rijkswaterstaat meldt dat een eventuele vertraging van de uitspraak geen druk uitoefent op de oplevering in 2015, dit komt onder andere door het parallel inzetten van diverse trajecten, zoals het ontwerp, de vastgoed verwerving en de aanbesteding.



Kwaliteit en duurzaamheid zijn belangrijke overwegingcriteria in de gunning geweest. Daarom heeft Rijkswaterstaat van te voren een aantal criteria vastgesteld voor de beoordeling van de biedingen. Eén daarvan is het voorkomen van transport- en geluidshinder. De winnende aannemerscombinatie heeft hiervoor enkele voorstellen bij hun bieding aangegeven, zoals:

• het hergebruiken van het overgrote deel van de vrijkomende grond in de Noordwaard,

• het aan en afvoeren van de resterende grond per schip– met inzet van tijdelijke loswallen,

• het gebruikmaken van een centrale bouwweg om het bouwverkeer van het gewone verkeer te scheiden,

• het maken van ongelijkvloerse kruisingen van de centrale bouwweg en het gewone verkeer, op drukke punten.


In de afgelopen eeuwen hebben de rivieren steeds minder ruimte gekregen. De rivieren liggen ingeklemd tussen steeds hogere dijken en achter die dijken wonen steeds meer mensen. Tegelijk is door bodemdaling het land achter de dijken lager komen te liggen. Ook regent het vaker en harder waardoor de rivieren steeds meer water moeten verwerken. Bij een eventuele dijkdoorbraak zijn in het ongunstigste geval 4 miljoen Nederlanders in gevaar. De regering neemt daarom maatregelen om de veiligheid te vergroten en daarmee in de toekomst het rivierengebied te beschermen tegen overstromingen. De rivier krijgt op meer dan 30 plaatsen meer ruimte. Deze maatregelen vormen samen het programma Ruimte voor de Rivier. Naast veiligheid investeert het programma Ruimte voor de Rivier in ruimtelijke kwaliteit: het rivierengebied wordt mooier en aantrekkelijker gemaakt en biedt meer ruimte aan natuur en recreatie.

1 Comments:

At 11:36 AM, Blogger SEO EXPERT said...

AAannemersbedrijf tiel

Avam Bouw is als bouwbedrijf breed georiënteerd. wij begeleiden uw project van de eerste steen tot de laatste penseelstreek. We stoppen pas als u tevreden bent.

to get more - https://avambouw.nl/

 

Post a Comment

http://hanviskie.blogspot.com/"><< Home