hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, March 06, 2011

Schrapt RWS maatregelen Ruimte voor de Rivier?

Maquette in het Biesboschmuseum van één van de bruggen  die worden gebouwd voor de ontpolderde Noordwaard




In het Biesboschmuseum werd dinsdag 1 maart het contract ondertekend tussen Rijkswaterstaat en de aannemerscombinatie inzake de ontpoldering van de Noordwaard. Vanwege mijn vakantie was ik er zelf niet bij, maar uit betrouwbare bron heb ik gehoord dat bij die (feestelijke) bijeenkomst is meegedeeld dat van de oorspronkelijke 39 projecten in het kader van Ruimte voor de Rivier er 5 afgevallen zijn. Het waren niet de grootste projecten die nu niet meer uitgevoerd worden, maar toch.... Door RWS werd altijd de indruk gewekt dat in het kader van de veiligheid de 39 projecten noodzakelijk waren, en dan is het vreemd dat er nu ineens 5 niet meer nodig zijn. Het ondermijnt het gezag van RWS (want aan de uitgangspunten voor de veiligheid is niets veranderd) en het maakt de noodzaak van die andere 34 maatregelen ineens twijfelachtig. Schrapt men nu 5 projecten omdat er geen geld voor beschikbaar is of omdat het niet langer noodzakelijk is voor de veiligheid?