hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, August 07, 2012

De blauwe stad


Al sinds ik het boek ‘de Graanrepubliek’ van Frank Westerman heb gelezen, wil ik op vakantie in Oost-Groningen. Naar plekjes als Hongerige Wolf, Kromme Elleboog en Nieuwe Beerta. Met eigen ogen zien hoe dat lege land van Groningen eruit ziet, waarover Westerman zo boeiend schreef. Over de herenboeren en de arbeiders, over de teloorgang van machtige boerengeslachten. Het boek was een verjaarsdagcadeau; ik kreeg de 23e druk. Achteraf jammer, in de 24e druk van het boek heeft de schrijver een hoofdstuk toegevoegd over de Blauwe stad. De Groningse binnenzee, aangelegd voor al die mensen die zo graag aan het water willen wonen. Kostbare landbouwgrond opgeofferd voor een middagje zeilen. In 2005 heerste er nog euforie over het plan, maar inmiddels heeft geldgebrek zijn tol geëist. Aan dat alles moest ik weer terugdenken na een rondrit door de Noordwaard.
Hoeveel spijt hebben we straks van de sloop van al die panden? Al die statige boerenhoeves van het Kroondomein? Dat charmante witte boerderijtje met markante schuur? En de teloorgang van de boerengeslachten die er tientallen jaren hun akkers bewerkten. Deze zomer breng ik mijn vakantie door in Oost-Groningen. Met het boek van Frank Westerman in mijn koffer. Vandaag arriveer ik in Groningen, misschien leest u de komende dagen over mijn vakantie belevenissen.