hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, March 21, 2015

Ziek van het stemmen (2)


Toen ik dus vorige nacht ineens zo beroerd was, dacht ik echt dat het van de spanning kwam. Want waarom weten we wel dat het CDA haar vier zetels heeft vastgehouden in het bestuur van Waterschap Rivierenland, maar is het aantal stemmen per kandidaat nog niet bekendgemaakt. Ook niet als voorlopige uitslag, zoals gemeenten ook doen. Eigenlijk vind ik dat te gek voor woorden. Terwijl de stembus woensdagavond om 21.00 uur is gesloten, blijven kandidaten tot maandagmorgen 10.00 uur in onzekerheid zitten. En waarom eigenlijk? Alle gemeenten moeten een proces verbaal opmaken met de stemmen die zijn uitgebracht. Dus het aantal stemmen per kandidaat is dan toch alleen een kwestie van de aantallen bij elkaar optellen? Bij de provincies is de definitieve uitslag vrijdagmiddag bekend gemaakt. Wij moeten nog een heel weekend in onzekerheid zitten, terwijl ambtelijk natuurlijk al lang bekend is hoeveel stemmen iedere kandidaat heeft gekregen. Of denkt iemand dat die stemmen maandagmorgen vanaf 07.00 uur nog geteld worden? Reden voor mij om navraag te doen bij de Kiesraad.