hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, April 03, 2015

Rode loper voor Noordwaard bewoners

De blauwe loper ligt al klaar om het water de ruimte te geven in de Noordwaard (foto Jeanette Groeneveld)

Vanwege de start van de ontpoldering van de Noordwaard werd 1 april de blauwe loper uitgelegd. Met enige ceremonieel werden enkele happen uit de dijk genomen, die binnenkort wordt afgegraven om het water door de Noordwaard te laten stromen. Helaas was ik verhinderd vanwege de introductiedagen bij het Waterschap. Jammer, anders was ik zeker gaan kijken. Wat ik via de social media wel meekreeg was dat  voornamelijk bestuurders de starthandeling bijwoonde. En dat is eigenlijk een gemiste kans, want waar waren de bewoners? Navraag leerde dat het een bewuste keuze was en dat bij de echte oplevering van de Noordwaard in het najaar de hoofdrol is weggelegd voor de bewoners. En zo hoort het ook, daarom stel ik voor dan in elk geval de rode loper uit te leggen voor de bewoners die al die jaren in een bouwput hebben gewoond of zelfs moesten verhuizen voor de ontpoldering.