hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, March 27, 2015

Mijn overgrootmoeder Elizabeth

Zou mijn overgrootmoeder Elizabeth Kieboom-de Vries (1865-1956)  weet gehad hebben van waterschappen? Ze was getrouwd met een schipper, dus lijkt het niet echt vanzelfsprekend. Waterschappen waren immers van oudsher meer iets voor boerenfamilies. Maar waarom begin ik hier nu over mijn overgrootmoeder? Vooral omdat niet alleen ik donderdag 26 maart de eed af mocht leggen in Tiel, maar ook Riet de Graaf-Groeneveld uit Nieuwendijk. En zij heeft dezelfde overgrootmoeder als ik; Elizabeth Kieboom-de Vries. Zou onze overgrootmoeder ooit hebben kunnen bedenken dat twee van haar achterkleindochters dit zou overkomen? Werkendam mocht dan als bijnaam de Vrouwenhemel hebben meegekregen, vrouwen die bestuurlijk actief waren zijn nog niet lang ingeburgerd in het dorp. En zouden Riet en ik nog een eigenschap van haar geërfd hebben?

Mijn eigen moeder heeft Elizabeth nog gekend. Ze vertelde dat het tijdens haar begrafenis ijzig koud was. Die vond plaats op Eerste Kerstdag, op zich al bijzonder. Maar de begrafenisstoet maakte vooral indruk op mijn moeder omdat deze zo groot was. Maar met een gezin van elf kinderen, waarvan er overigens twee jong overleden, moet ze een groot nageslacht hebben gehad. Haar kist werd vanaf de Sasdijk waar ze woonde helemaal naar de begraafplaats aan het Laantje gedragen.