hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, March 24, 2015

Zes vrouwen in bestuur Waterschap Rivierenland


Na de verkiezingen van 18 maart nemen op 26 maart zes vrouwen zitting in het bestuur van Waterschap Rivierenland. Op 30 zetels is dat een percentage van twintig procent. We gaan vooruit, in 2008 waren het nog vier vrouwen en tijdens de allerlaatste vergadering in februari 2015 werd voor een vergadering nog een vijfde vrouw benoemd, die nu dus alweer afscheid mag nemen. Die twintig procent is overigens nog wel ver verwijderd van de wens van de voorzitter van de Unie van Waterschappen Peter Glas die het liefst de waterschappen zag transformeren tot unbeschreiblich weiblich.

Dijkgraaf Roelof Bleker liet in een persbericht weten nog wat teleurgesteld te zijn in de diversiteit van het bestuur. De gemiddelde leeftijd van het nieuwe bestuur is 57,5 jaar. Hoeveel die nu lager is ten opzichte van de vorige peiling van journalist Theo Dersjant kan ik niet nazien, ik had mijn boek uitgeleend aan een andere vrouw. En die wordt straks ook geinstalleerd in het bestuur van Waterschap Rivierenland.