hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, October 01, 2015

Verkokering bij de overheid


Wandeling op de Groesplaat langs de Boven Merwede




Inmiddels tien jaar geleden deed ik mee aan training over ‘Invloed uitoefenen op duurzaam waterbeleid’. Daarin sprak ik al met andere deelnemers over de verkokering bij de (rijks) overheid. (Lees mijn blog van 13 januari 2006). Vandaag zag ik opnieuw zo'n voorbeeld van die verkokering. Tijdens een brede werktafel over de verbreding van de A27, waar ik als voorzitter van Erfgoed Altena was uitgenodigd, werd het ontwerp nog eens uitgebreid doorgesproken. Ook Brabants Landschap zat aan tafel en zij waren ook betrokken bij de aanleg van een nieuwe nevengeul op de Groesplaat bij Sleeuwijk. Dit om het water sneller af te voeren, het plan past binnen het Deltaplan. Op de tekeningen was nog geen sprake van een brede nevengeul, maar slechts een geultje. En of de ontwerpers wel wisten dat het een brede geul moest worden. En of ze daar bij het ontwerp van de nieuwe tweede Merwedebrug rekening mee hielden?  De nieuwe brug moet inderdaad de hele rivier overspannen zonder brugpijlers. Maar hoe het nu zat met de bestaande brug en de brugpijlers en het landhoofd dat doorstroombaar gemaakt moet worden? Mijn conclusie was dat de verkokering bij de overheid nog niet verdwenen is.