hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, November 29, 2015

De klimaattop

Johan Koekkoek bij de heropening van het Kringloopcentrum in de zomer van 2014

In Parijs begint vandaag op 29 november de 21e klimaattop, hij duurt tot 11 december. In de media is volop aandacht voor die klimaattop, de opwarming van de aarde lijkt nauwelijks nog te stoppen. Want waarom was het in november zo warm? En waar komen die heftige zomerse buien vandaan die in juli 2014 en augustus 2015 in onze regio vielen? En wat doe ik eigenlijk zelf om opwarming van de aarde te voorkomen? Mijn afval scheiden, nadenken als ik iets koop of ik het wel echt nodig heb? Geen verre vliegreizen maken en af en toe geen vlees eten. Maar daar blijft het eigenlijk wel een beetje bij. Terwijl ik op de middelbare school al werd onderwezen om milieubewust te zijn. Zo ben ik ooit nog met twee leraren (Johan Koekkoek en Albert Timmerman) voor een excursie op bezoek geweest bij Jonkheer van Nispen in Zevenaar die toen al een heilig geloof had in ecologische landbouw. Hoewel het een leuk bezoek was, is het van een school excursie naar zijn landgoed nooit gekomen. Anno 2015 is landgoed Sevenaer met ecologische tuinen vrij te bezoeken.

http://huissevenaer.com/kasteelboerderij/historie/