hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, January 18, 2016

Blue monday


Damwand in de Sleeuwijksedijk bij Werkendam


Het was vandaag Blue Monday, de meest sombere dag van het jaar. Iedere derde maandag in januari krijgt dat stempeltje, maar is dat wel terecht? Voor mij in elk geval niet, al heb ik niet kunnen genieten van een mooie blauwe lucht omdat ik gewoon moest werken. En vanavond was er commissievergadering in Tiel. Met voor de eerste keer een aparte voorzitter en dat vond ik een verademing. Verder kwamen aan bod het wegenbeheerplan, de uitgangspunten van het Hoogwaterbeschermingsprogramma en het aanpassen van de leggers met het opnemen van het profiel van vrije ruimte bij de dijken. Eigenlijk in een notendop de gehele problematiek rond de veiligheid van ons gebied. Want in het Hoogwaterbeschermingsprogramma willen we vooral toekomstige ontwikkelingen zoals klimaatveranderingen gelijk mee nemen door robuust te ontwerpen. Om zo te voorkomen dat we zo over tien of twintig jaar weer met nieuwe normen bij onze bewoners op de stoep staan voor een dijkverbetering. Maar die toekomstige ontwikkelingen moeten we dan ook wel nu vastleggen in onze leggers. Als je nu immers toestaat dat in het profiel van vrije ruimte in of op de dijk gebouwd mag worden, moet je bewoners straks weer teleurstellen. Of ben je ineens veel duurder uit als bewoners dan toch moeten verkassen. Een duivels dilemma, waar we zeker nog de nodige discussies over kunnen voeren in onze commissie.