hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, August 11, 2016

Heimwee naar de Fop Smit?


Erasmusbrug

Willemsbrug

Brienenoordbrug

Met mijn 55 jaren loop ik al heel wat jaren mee, maar niet lang genoeg om zelf ooit een bootreis te hebben gemaakt met de Fop Smit. Maar wie in de geschiedenisboeken duikt, hoeft niet lang te zoeken. Voor de komst van auto, bus en trein was het vervoer over water een betrouwbare manier van reizen. Op Werkendam voer de Fop Smit, waarmee je naar Rotterdam kon reizen of verder stroomopwaarts. Vandaag ben ik ook over water naar Rotterdam gereisd. Eerst overvaren met Riveer naar Boven-Hardinxveld. Daarna bijna drie kwartier fietsen naar de waterbus in Sliedrecht. Vandaar naar Dordrecht en vervolgens naar Rotterdam. Omdat niet alle aansluitingen even soepel verliepen, deed ik drie uur over de reis. En kon zo mooi de lunch gebruiken in de Markthal in Rotterdam. Indrukwekkend en mooi. Na de lunch nog even sightseeing in Rotterdam en vervolgens weer terug naar Werkendam. Opnieuw een reis van drie uur, samen zes uur onderweg. Plus twee maal een nat pak van de fietstocht van Sliedrecht naar Boven-Hardinxveld. Maar al varend en fietsend wel genoten van het rivierengebied. Van de skyline van Rotterdam bijvoorbeeld. Toch pleit ik voor het opzetten van een betere verbinding met de waterbus. Het moet toch mogelijk zijn ook van Boven-Hardinxveld rechtstreeks naar Sliedrecht en verder naar Dordrecht te varen?