hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, June 08, 2017

Al Gore en Leonardo di Caprio

Vandaag heb ik in Tiel de film 'Before the Flood' gezien met Leonardo Di Caprio. Een film waarin aandacht wordt gevraagd voor de klimaatverandering als gevolg van onze omgang met moeder aarde. Smeltende ijskappen, massale bomenkap in het oerwoud, het eten van vlees. Ook het klimaatakkoord van Parijs komt aan bod in de film. Leonardo di Caprio vertelt over hoe hij als kind keek naar het schilderij 'Tuin der Lusten' van Jeroen Bosch. En hoe hij vreest dat als we onze levensstijl niet veranderen, onze aarde straks misschien wel heel veel lijkt op het schilderij van Jeroen van Bosch dat de hel voorstelt (foto links). De film maakte diepe indruk, maar ook ik ben hardleers. Op 28 februari 2007 maakte namelijk een andere film ook diepe indruk op mij; de film 'the inconvenient Truth' van Al Gore. En vertelde een leraar op mijn middelbare school al niet dat we door het eten van vlees heel veel voedsel verspillen?





Wednesday, February 28, 2007

Dag 59: Een ongemakkelijke waarheid



Vanavond in Hollywoud de film van Al Gore gezien. Allereerst viel het me tegen dat de zaal niet uitverkocht was. Ook heb ik geen collega raadsleden uit de regio gezien. En dan de film. Heel veel grafieken en als kritisch mens weet ik, dat niets zo goed te manipuleren is als cijfers. En als je dan leest dat Al Gore zich misschien toch kandidaat stelt voor het presidentsschap, is de film dan vooral geen goedkope reclame geweest?

Hoewel ik wel schrok van de filmbeelden waarbij Nederland onder water liep. Zoiets als we ook gezien hebben bij berekeningen in de Noordwaard. Ook het smelten van de ijskappen gebeurt thans in een moordend tempo. Na de film blijf je dan toch met vragen zitten. Zou het echt helpen als ik de verwarming lager zet? Of moeten we als politici veel verder gaan dan tot nu. Bijvoorbeeld gewoon autorijden verbieden. Of toch maar de hele regio vol bouwen met windmolens?