hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, March 31, 2018

Bekijk de wereld door de ogen van een kauw

Kauwen, geschilderd door Achilles Cools


 
Terwijl ik vrijdagmiddag stond te wachten bij het pontje naar Drongelen gooide ik het klokhuis van mijn appel in de berm. Nog geen minuut later griste een kauw het klokhuis uit de berm om het even verderop in een weiland op te peuzelen. Ik moest glimlachen, wat prachtig om te zien. Ook vandaag mocht ik genieten van kauwen en wel tijdens de lezing en expositie van Achilles Cools in het Biesbosch Museumeiland. Zijn expositie werd geopend met een lezing en wat een boeiende spreker. Al zijn leven lang bestudeert hij kauwen en zo ontdekte hij dat het intelligente vogels zijn. Zo bestudeerde hij ook het liefdesleven van de kauw, dat al begint op 1 november. 'Zelfs de voorjaarsbloeiers hebben op 1 november alles al klaar onder hun rokken'. Maar kauwen verdienen ook de eerste prijs voor de liefde voor hun partner. Al zijn ontdekkingen deed hij in zijn kauwentuin. Want je moet vooral op ontdekkingsreis gaan in je eigen tuin, daar kun je je verwonderen over de wereld, je verwonderen over het kleine, het simpele en het eenvoudige. Hij schrijft ook over kauwen, niet op een wetenschappelijke manier, maar op een meer literaire manier. Want waarom zou je de wereld niet bekijken door de ogen van een kauw?

Beelden van kauwen in het Biesbosch Museumeiland



Na zijn lezing mochten zijn schilderijen en beelden in het museum worden bekeken. En die zijn prachtig, een aanrader om het museum te bezoeken! Het werk is te zien tot 1 juli.