hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, August 15, 2018

Een nieuw gemaal bij het kaaspakhuis

Het pand Sluis 51 in Groot Ammers

Al eerder schreef ik op mijn blog over het pand Sluis 51 in Groot-Ammers, ooit was het een kaaspakhuis. Reden om over het pand te schrijven was de aankoop door Waterschap Rivierenland in 2017. Het ging om een strategische aankoop, vooruitlopend op de plannen tot de bouw van een nieuw gemaal in de Alblasserwaard. In september 2017 is besloten het eeuwenoude watersysteem van de Alblasserwaard aan te passen aan de toekomst.  Dit betekent ook dat de functie voor de gemalen bij Kinderdijk veranderd. Ook daar schreef ik al eerder over. We brachten als CDA fractie najaar 2017 een werkbezoek aan Kinderdijk en hadden een gesprek met het SWEK en LTO over de veranderingen in het watersysteem. Daar is een pleidooi gehouden om vooral ook de werelderfgoedstatus van het complex Kinderdijk goed te borgen. Iets waar we als CDA volmondig mee instemden, bij verdere besluitvorming heeft onze heemraad Arie Bassa steeds aandacht gevraagd voor de werelderfgoedstatus In september volgt verdere besluitvorming over de aanpassing van de gemalen bij Kinderdijk en het gemaal in Groot-Ammers.