Een eigen griffie voor de waterschappen?
Het Algemeen Bestuur van Waterschap Rivierenland |
In het artikel ‘Aandacht voor de rol helpt AB waterschappen professionaliseren’ van Arjan Löesink, Evelien van der Kuil en Susan
Arts van organisatieadviesbureau Twynstra Gudde wordt een oproep gedaan tot verdere professionalisering. Het artikel is een vervolg op een eerder artikel over de rol van het AB
In die roep om verdere
professionalisering wil ik twee zaken in brengen. Ten eerste de
mogelijkheid tot het invoeren van eigen griffie voor het AB van de
waterschappen om zo te komen tot professionalisering en een duidelijkere scheiding
tussen het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur. Persoonlijk ben ik daar
voorstander van, maar waterschappen kennen een monistisch systeem. Dit in
tegenstelling tot gemeenteraden en provinciale staten die wel een dualistisch
stelsel kennen. De heemraden zijn immers naast DB leden, ook AB leden. En
zouden dan toch ook de mogelijkheid moeten hebben van een eigen griffie gebruik
te kunnen maken, zo kan het tegenargument zijn. Behoort een zelfstandige
griffie dan wel tot de mogelijkheden? Enkele waterschappen hebben een griffier
die het AB begeleidt, maar deze is onderdeel van de concernstaf en heeft geen
eigenstandige positie in de organisatie. Het roept de vraag op of een zelfstandige
griffie daadwerkelijk alleen mogelijk is binnen een dualistisch systeem of dat
we moeten zoeken naar mogelijkheden om wel te komen tot een eigen griffie bij
de waterschappen. Achterliggende vraag kan dan zelfs zijn of
waterschapsbesturen voor altijd monistisch moeten blijven of toch ook een
dualistisch systeem moeten invoeren. Mogelijk kan Douwe Elsinga, de vormgever
van het dualistisch systeem in gemeenteraden en provinciale staten daar zijn licht
over laten schijnen. Maar ook de Unie van Waterschappen kan zich hierover
uitspreken.
Het dagelijks bestuur van Waterschap Rivierenland |
Tweede dat ik in wil brengen in de discussie is de
professionalisering van de individuele AB leden. Is dit een verantwoordelijkheid
van de waterschappen, van de (politieke) partijen of van de AB leden zelf? Om
als voorbeeld te noemen, de nieuwe omgevingswet. Alle medewerkers van de
waterschappen die daarmee te maken krijgen worden geschoold door de eigen
organisatie over de veranderingen die dat met zich meebrengt. Moeten de AB
leden daarin dan niet meegenomen worden? Binnen Waterschap Rivierenland worden
de mogelijkheden tot scholing in elk geval niet aangeboden. Maar mogelijk wel
bij andere waterschappen? Terwijl je bijvoorbeeld bij andere bestuursgremia,
zoals bijvoorbeeld de woningcorporaties, zelfs een plicht hebt je regelmatig te
laten scholen. Zouden we dat ook bij de waterschappen moeten invoeren? Ik ben benieuwd
naar reacties van andere waterschappers.
1 Comments:
This website online is known as a walk-by way of for all the information you wanted about this and didn’t know who to ask. Glimpse right here, and you’ll positively discover it. casino online
Post a Comment
http://hanviskie.blogspot.com/"><< Home