hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, December 31, 2018

De bestuurlijke spaghetti van Varik Heesselt

Tussen 14 januari en 3 december verstreek bijna een heel jaar; toch is tussen beide data een rechtstreekse lijn te trekken dat alles omvat rond mijn werk als AB lid van Waterschap Rivierenland. Op 14 januari mocht ik een bijdrage leveren aan het programma Reporter Radio op Radio 1; het thema was 'Inspraak in Nederland Waterland'. En dat ging over de hoogwatergeul Varik-Heesselt. 

De dijk bij Varik Heesselt

Protest tegen de Hoogwatergeul in Varik


Een maandje na de 14e januari kwam minister Cora Nieuwenhuizen zelf naar het dorpsatelier Varik; de bewoners grepen het bezoek op 12 februari aan om te protesteren tegen de geul. Uiteindelijk was het protest succesvol, in juli kwam het advies om definitief geen geul aan te leggen. 

Spandoeken als protest tegen de Hoogwatergeul

Op 3 december sprak ik samen met twee andere leden van ons AB (Andries van der Netten van Stigt en Roelof van Loenen Martinet) met onderzoekers van de NSOB over de besluitvorming bij het gehele proces van MIRT verkenning hoogwatergeul in combinatie met dijkverzwaring. En in dat gesprek kwam de complexiteit van besluitvorming en onze rol als commissie waterveiligheid en als AB in relatie tot het College van dijkgraaf & heemraden en de Stuurgroep Varik Heesselt uitgebreid aan bod. Terugkijkend konden we niet anders concluderen dan dat sprake was van een worsteling met dit dossier, En dat zeker de bestuurlijke verhoudingen tussen AB en CDH toe zijn aan een nieuwe fase bestuurlijke vernieuwing.

Met Andries van der Netten van Stigt heb ik intensief opgetrokken in het dossier Varik Heesselt

Vanuit de commissie Waterveiligheid kwamen natuurlijk nog meer dijktrajecten aanbod; zo was bij het traject KIS (Kinderdijk-Schoonhoven) een tekort van bijna 27 miljoen. Ook bleken in oktober de komende dijktrajecten zoals GOWA en TIWA ineens twee keer zo duur volgens de nieuwste normen. Hoe we dat gaan betalen is nog niet duidelijk.  Ik had verwacht aan één blog wel voldoende te hebben om over mijn werk voor Waterschap Rivierenland in 2018 te vertellen, maar morgen komt toch een vervolg.