hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, May 04, 2019

Merwedegijzelaar Arie van der Stelt (1923-2014)

Door de jaren heen heb ik ontelbare interviews gehouden en deze verwerkt in artikelen. Toch blijven sommige interviews je altijd bij. Een van die interviews was met Arie van der Stelt. 

Arie van der Stelt


Alweer acht jaar geleden interviewde ik hem voor het boekje 'Brabantse Merwedegijzelaars' dat in 2011 is uitgegeven door de Historische Vereniging Werkendam en De Werken c.a. Het interview bleef me bij omdat hij vertelde dat hij nog weleens droomde van Kotalla, de beul van Kamp Amersfoort. En dat was 65 jaar nadat Arie van der Stelt in Kamp Amersfoort had vastgezeten. Onvoorstelbaar. Onderstaand een fragment uit het interview. 

Arie van der Stelt in gesprek met Johan Baggerman tijdens expositie over Merwedegijzelaars in 2010


Het vertellen van zijn verhaal grijpt Arie van der Stelt steeds opnieuw aan. Meerdere malen moet hij met een zakdoek zijn tranen wegvegen. Aan de muur heeft hij een herdenkingsbordje van Kamp Amersfoort hangen. "Altijd als ik ga eten, kijk ik eerst naar dat bordje. Maar ik heb met mijn vrouw nooit gesproken over Kamp Amersfoort of die tijd in Duitsland. Je duwt je gevoel weg, je wilt het eigenlijk niet weten. En niemand begrijpt je. Ik ben ook nooit meer teruggeweest naar Kamp Amersfoort. Er was geen erkenning voor ons als Merwedegijzelaars. Ook niet voor mijn moeder, die haar man en twee kinderen verloor in de oorlog. Ze was doof geworden en iemand heeft nog een gehoorapparaat voor haar geregeld. Maar dat was dan ook het enige. Ik denk nog vaak aan Kamp Amersfoort, die tijd was toch wel het ergste. Dan droom ik van Kotälla en dat ik alleen op het excercitieterrein loop met hem. Als ik alleen thuis ben, zet ik altijd de televisie aan. Dan wil ik alles zien over de oorlog, ook al is het nog zo erg."

Arie van der Stelt kreeg het eerste exemplaar van het boek 'Brabantse Merwedegijzelaars' uitgereikt, links van hem Gerrit den Hollander

Maar ook het interview met Merwedegijzelaar Krijn Janse, met Jenneke voor den Dag-Kramer (echtgenote van een Merwedegijzelaar) en Thijs Versteeg (zoon van een Merwedegijzelaar) is me altijd bij gebleven. 

Kampnummer van Merwedegijzelaar Toon voor den Dag