hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, May 03, 2019

Persvrijheid

Vandaag is de dag van de Persvrijheid. Deze dag is in 1993 uitgeroepen door de Verenigde Naties om zo de aandacht te vestigen op het belang van de persvrijheid. Het thema van deze dag is veiligheid. Ben je als journalist wel veilig als je gewoon je werk wilt doen?



Persvrijheid is nog altijd niet vanzelfsprekend, ook niet in Nederland. Ons land zakte op de wereldranglijst van een derde naar een vierde plek door aanslagen bij de Telegraaf en de Panorama. Op de site van Villamedia is het rapport over 2018 terug te lezen. De keren dat in Altena sprake was van een gebrek aan persvrijheid heb ik zes jaar geleden al eens opgetekend. Recent ken ik geen nieuwe voorbeelden, maar dat komt misschien omdat ik ook wat verder van het dagelijkse, journalistieke handwerk af sta.