hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, June 19, 2019

Grip op water

Tot tweemaal toe kreeg Werkendam en omgeving vandaag te maken met noodweer, in de ochtend en bij het begin van de avond opnieuw.

30 mm regen op het land bij boerderij Muggenwaard in Hank


Hoeveel millimeter regen beide buien opleverden heb ik nog niet kunnen achterhalen. Maar ik moest wel terugdenken aan de hoosbuien in onze regio van 2014 en 2015, ook omdat ik enkele foto's van die wateroverlast terug zocht om te gebruiken voor de data op een overzichtskaart voor de website van Grip op water. 
Wateroverlast in 2014 in de Van Heldenstraat te Werkendam


En toen ik vanmorgen uit een zolderraam aan het Hoekeinde in Sleeuwijk naar buiten keek, tijdens die hoosbui, zag ik een regengordijn dat zo dik was, dat je de toren van Gorkum niet meer kon zien. Terwijl een uurtje later de zon weer volop scheen. Tussen de middag werd ik weer herinnerd aan Grip op water vanwege een interview over de activiteiten van de afgelopen jaren met het burgerplatform. Wat was er terecht gekomen van onze idealen?

Uitzicht vanuit een zolderaam in het Hoekeinde te Sleeuwijk

En hoe is het eigenlijk vijf jaar na dato met de bestrijding van de wateroverlast? Welke maatregelen zijn er uitgevoerd? Het is nog een actiepunt van de commissie watersysteem om hierover de communiceren als alles afgerond is. Vijf jaar na dato lijkt me een mooie mijlpaal om hierover de communiceren als waterschap.