hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, September 22, 2019

Zondagse kleren bij ons in de Biblebelt

Vandaag was de allerlaatste dag van de expositie 'Bij ons in de Biblebelt' in het Catherijneconvent. Een mooie gelegenheid om toch nog te gaan kijken in Utrecht. Ik was niet de enige, het was heel druk. 
Een meisje uit Andel in haar zondagse kleren



De expositie is heel herkenbaar, in het kledinggebruik, omgang met de media (geen TV!), maar ook schilderijen van de brede en de smalle weg. Mooie foto series die Arie Versluis (een oud klasgenoot) al jaren maakt, te zien waren de series van de ouderlingen op Urk en refo meisjes. In het tijdschrift over de expositie ook een interessant artikel over psalmborden, die als typisch protestants worden betiteld. Zullen ze verdwijnen als kerken steeds vaker kiezen voor een liturgie op de beamerr? 

Nog een meisje uit Andel in haar zondagse kleren

Mooi waren ook de foto's uit de serie zaterdag/zondag van Sjaak Verboom, daarin portretten van twee meisjes uit Andel. Met onderscheid tussen hun zaterdagse en zondagse kleding. Ik moest terugdenken aan de tijd dat ik zelf nog echt zondagse kleren had. Als kind, maar ook bij het opgroeien en nadat ik kinderen kreeg. Ook zij hadden zondagse kleren. Maar wanneer zijn mijn zondagse kleren eigenlijk verdwenen? En we zouden in Altena natuurlijk ook zo'n mooie expositie over de Biblebelt kunnen inrichten. We hebben al twee portretten van meisjes in Andel! 

Onder de plaatsnamen op de Bible belt ontbreken Werkendam, Woudrichem en Aalburg niet.