hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, October 13, 2019

Kerken als bakens in het rivierenlandschap

Tijdens de boottocht op de Maas van afgelopen woensdag viel het me weer op. Kerken als bakens aan de rivier, zeker voor schippers in vroeger tijden. Kenden zij al die kerken uit hun hoofd, zo vroeg ik me af.

De Martinuskerk in Woudrichem aan de Merwede

De kerk in Drongelen langs de Bergsche Maas

De Hervormde kerk Aalburg langs het Heusdensch Kanaal


En waar stonden dan de meest opvallende kerken langs de rivier? Het antwoord moet ik schuldig blijven, maar misschien kan een schipper hier nog eens antwoord opgeven. En waarom staan zoveel kerken aan de rivier? Ook op die vraag kon ik geen antwoord vinden.Ik heb in elk geval in mijn fotobestand gezocht naar kerken gezien vanaf de rivier van ons eiland Altena. Er zijn zeker nog meer foto's te maken, zoals van het Sleeuwijks kerkje. Maar misschien heb ik nog meer foto's gemist. Is bijvoorbeeld de Hervormde kerk van Rijswijk te zien vanaf de rivier? 

De Hervormde kerk Wijk langs de Afgedamde Maas

De dorpskerk en de Maranathakerk aan de Merwede bij Werkendam