hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, March 02, 2020

Teerhoudend asfalt in ontpolderde Noordwaard


Op mijn blog heb ik al vaker geschreven over de Thermisch Gereinigde Grond (TGG) in de Noordwaard. Ik kreeg deze week een verontrust mailtje van een bewoner uit mijn omgeving. Ze zag namelijk de uitzending van Zembla over het storten van granuliet (anorganisch materiaal) in een natuurplas, met goedkeuring van Rijkswaterstaat. 

Beelden uit filmpje van het storten van de Thermische Gereinigde Grond


"De uitzending laat ook duidelijk zien hoe men intern bij Rijkswaterstaat tot die ‘goedkeuring’ gekomen is. Granuliet is verontreinigd materiaal dat niet gedumpt mag worden, maar de top in Utrecht had een accoord gesloten met het dumpende bedrijf in Amsterdam en heeft de aanvraag beoordelende en toezichthoudende ambtenaren gedwongen de vergunning te verlenen en geen toezicht te houden op de dumpingen. Inmiddels er op (op papier) een ‘vergunning’ voor 600.000 ton granulietstorting (vast meer inmiddels) in één natuurplas", zo schrijft de bezorgde bewoner.

Protest in het gebied tegen het gebruik van TGG

Na het zien van deze uitzending moest zij denken aan het gebruik van Thermisch Gereinigde Grond in de Noordwaard. Waar bestond die ‘grond’ feitelijk uit? Granuliet en ‘thermisch gereinigde grond’ zijn beiden anorganisch en mogen om die reden geen grond genoemd worden, zo stelt ze. Verder herinnert ze zich de consternatie nog goed van het storten van de TGG in het gebied. Na haar mail heb ik inderdaad zelf ook nog maar eens gezocht naar de samenstelling van deze grond. Waarom had ik dat nog nooit eerder gedaan, de grond bestaat namelijk ook deels uit teerhoudende asfaltresten!