hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, February 17, 2020

Van Ochten naar veiligheidsrendement 16-4

Het onveiligste stukje dijk van Nederland ligt ergens langs de Lekdijk tussen Streefkerk en Everdingen (SAFE). Het gaat daarbij om het faalmechanisme piping. In het dijktracé van 40 kilometer wordt nu 11,6 kilometer van de meest urgente dijkvakken aangepakt, terwijl in totaal 34 kilometer is afgekeurd. 

De Waal bij Neerijnen


Dijken worden ontworpen voor vijftig jaar, maar tussen Kinderdijk en Schoonhoven (KIS) is nog geen twee jaar geleden een dijkversterking feestelijk afgerond. Tijdens deze dijkversterking is niet de hele dijk, maar alleen de slechte stukken aangepakt. En zo kan het gebeuren dat bewoners binnen vijf jaar opnieuw te maken krijgen met overlast door dijkverzwaring. Streefkerk kreeg dan wel een klimaatdijk, maar die bleek toch niet zo robuust. En in een enkel tussenvak is zelfs sprake van een binnentalud dat afschuift en waar scheuren zijn ontstaan. 

Hoog water bij Woudrichem en slot Loevestein

Na het zien van de NPO documentaire over het hoge water en de scheur bij Ochten van 25 jaar geleden, zijn scheuren in de dijk nog altijd geen verleden tijd. En moeten we nu constateren dat bij KIS goedkoop nu toch vooral duurkoop blijkt? Terwijl destijds besloten werd alleen de afgekeurde dijkvakken te versterken, moeten we die nu alsnog versterken. Of is het partieel herzien van dijken juist wel een goede keuze?