hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, May 23, 2020

Droge voeten door lagere maximumsnelheid

In het pré corona tijdperk reed ik vrijwel wekelijks over de A15 naar het kantoor van waterschap Rivierenland in Tiel. Een snelweg waar je altijd lekker kon doorrijden en waarvan je op delen zelfs 130 km. mocht rijden.

De molen langs de dijk bij Waardenburg


Het is helaas verleden tijd en soms zit je je dan te verbijten in de auto, kan het niet wat sneller? Maar nu ik de memo stikstof van ons waterschap heb gelezen, weet ik weer waarom die maximumsnelheid omlaag moest. Om de memo stikstof had ik al gevraagd in de commissievergadering waterveiligheid van februari, maar deze staat nu komende maandag op de agenda bij de commissie waterveiligheid. Voor de vergunning van de Natuurbeschermingswet om de dijken te mogen versterken is een stikstofdeposito nodig en moet ons waterschap compensatiemaatregelen nemen.  Dat geldt in elk geval voor de versterking van de dijkvakken Gorinchem-Waardenburg, Tiel-Waardenburg en Wolferen-Sprok, zij hebben een beperkte stikstofdepositie (rond 1 mol/ha/jaar).

Het dijkmagazijn bij Waardenburg

In november 2019 heeft het kabinet de keuze gemaakt om voor o.a. veiligheidsprojecten waaronder dijkversterkingen de stikstofruimte te gebruiken die vrijkomt als gevolg van het verminderen van de maximumsnelheid op de snelwegen (noodwet).  Dus mocht je straks op de snelweg weer iets te hard op je gaspedaal trappen, besef dan dat je zo wel bijdraagt aan droge voeten in ons rivierengebied.