hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, October 06, 2020

Een vrouwelijke kantoorbediende

Maandagmorgen zat ik op de pont op weg naar mijn nieuwe werkplek in Gorinchem. Heerlijk om eerst even te varen en dan door die mooie vestingstad te fietsen. Langs de maandagmorgen markt die maar een fractie is wat hij ooit was in mijn jonge jaren. 

Op zoek naar een vrouwelijke kantoorbediende

Maar op weg naar kantoor moest ik ineens aan mijn eigen moeder denken. Zij had in haar jonge jaren ook in Gorinchem gewerkt, dat was in de jaren vijftig. Nadat ze in de zomer van 1951 haar Mulo diploma haalde, solliciteerde ze bij de Vries Robbe, toen de grootste werkgever in de stad. Op 15 augustus 1951 treedt ze dienst bij het bedrijf. Op 24 juli 1953 valt haar oog op een advertentie in de krant van garagebedrijf Voorsluys, ze zijn op zoek naar een vrouwelijke kantoorbediende die ook nog kan typen. Mijn moeder wordt aangenomen en werkt er jaren met veel plezier. 

Elke dag overvaren met de Gorinchem V van Sleeuwijk naar Gorinchem


Al die jaren dat ze in Gorinchem werkt, vaart ze over met pont van Sleeuwijk. Een alternatief is er niet, de Merwedebrug die de oevers van Brabant met Zuid-Holland verbindt, is er immers nog niet. Haar broer Dammes weet zich zelfs nog te herinneren dat ze een keer met de fiets aan de hand de dichtgevroren Merwede oversteekt. Ik denk niet dat ik de komende jaren op weg naar mijn werk in Gorinchem ooit de rivier zo over kan steken. Maar een nieuwe werkdag beginnen met deinen over het altijd stromende water van de Merwede voelt als een groot voorrecht.

Foto uit 1954 toen de rivier was dichtgevroren, op de achtergrond is de Grote kerk te zien