hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, November 18, 2020

De meerwaarde van meekoppelen

Tien dagen niets geschreven op mijn blog, dat is nog niet vaak gebeurt in de veertien jaar dat ik dit blog bijhoudt. Maar soms ontbreekt de inspiratie, soms ontbreekt de tijd. Deze keer was het een mix van beiden.
Op werkbezoek op de Waalkade bij Nijmegen

Maar met opnieuw een commissie Waterveiligheid achter de rug, wil ik deze keer stilstaan bij het meekoppelen. Volgens mij een woord dat vooral als overheidsjargon wordt gebruikt. Bedoeld wordt dat als je als overheid ergens aan de slag gaat, het handig is als je kijkt of in de omgeving nog meer projecten op stapel staan. Dus als het waterschap een dijk gaat versterken, hoe kunnen dan tegelijkertijd andere wensen worden meegenomen. Als waterschap zijn we daar altijd voor in, maar we hebben wel als beleid vastgesteld dat de kosten dan door de plannenmakers zelf betaald moeten worden.
Ergens langs de Waalkade in Nijmegen

Tijdens de commissie Waterveiligheid spraken we over de plannen met het Waalfront in Nijmegen, daar wordt een dijkverzwaring ingepast in een gebiedsontwikkeling van een verouderd bedrijventerrein naar een nieuwe woonwijk aan het water. Het plan ziet er prachtig uit en het zal straks zeker een geliefde woonplek worden. Als waterschap Rivierenland dragen we voor 1.7 miljoen euro bij aan de ontwikkeling van het Waalfront. En dat is niet conform ons beleid meekoppelen. Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het besluit over het Waalfront in 2018 is genomen en dat het vastgestelde beleid over meekoppelen van later datum is. 


 Maar hoe gaan we nu in de toekomst met dit soort ontwikkelingen om? Hoe kunnen we toch de meerwaarde van meekoppelen verzilveren? Binnen het HoogwaterBeschermingsprogramma is geen ruimte voor dit soort ontwikkelingen. De dijk bij Nijmegen zou pas in 2040 afgekeurd zijn en werd om die reden dus niet opgenomen in het het HWBP programma. Een dilemma waar we de komende jaren vaker voor zullen komen te staan.