hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, October 18, 2020

De boeierschuit Eben Haezer van mijn overgrootvader Leendert Kieboom

 Al vaker mocht ik schrijven over het schippersgeslacht Kieboom. De familienaam komt al sinds ca. 1600 voor in Werkendam en vele geslachten Kieboom verdienden hun brood met het varen. Zo voer mijn vader Jan onder andere op de Merweland en mijn opa Henk op de tjalk Nooit Volmaakt. 

De Eben Haezer ligt achter de roeiboten tegen de kant. Op het roeibootje met zeil vaart mijn opa Hendrik Kieboom (1900-1942)


Maar recent heb ik ontdekt dat mijn overgrootvader Leendert Kieboom (1864-1936) op de boeierschuit Eben Haezer heeft gevaren. En laat ik daar nu recent de aankoopacte en de meetbrief van hebben gezien. Deze kreeg ik via Pia Stierman doorgemaild van Arie van Ree uit Uppel. Hij had deze documenten weer in bruikleen en was bezig met een onderzoek naar het schip en op zoek naar foto's van de Eben Haezer. Aanvankelijk dacht ik dat ik hem niet verder kon helpen, maar even googlen leverde al direct de nodige informatie op. 

De scheepswerf Van Duyvendijk in Papendrecht


De boeierschuit Eben Haezer met een tonnage van 54 ton is gebouwd in 1897 op de scheepswerf A. van Duyvendijk in Papendracht in opdracht van Leendert Kieboom. In het werfboek is het schip vermeld als boeierschuit. Bij het opmaken van de koopacte is ook de naam van zijn schoonvader Hendrik de Vries vermeld; mijn overgrootvader Leendert Kieboom wordt steevast vermeld als huurder. Kennelijk heeft zijn schoonvader financieel een handje geholpen bij de aankoop van de Eben Haezer. Het schip wordt aangekocht voor een bedrag van f 2.450,-. 

De  meetbrief van de Eben Haezer


Leendert blijft op het schip varen tot 1925, dan verkoop hij het aan Pieter den Breejen voor een bedrag van f 2.450,-. Een opmerkelijk bedrag, dat zou betekenen dat het schip in bijna dertig jaar niet meer of minder waard is geworden, maar mogelijk heb ik de acte niet helemaal goed gelezen. Zoals ik al schreef kreeg ik de documenten doorgemaild van Arie van Ree, die onderzoek doet naar het scheepje. Zou het nog ergens rondvaren? Dat zou  helemaal prachtig zijn!

Leendert Kieboom die de Eben Haezer liet bouwen