hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, December 30, 2020

Een terugblik op 2020 (1)

 Dit is pas mijn vijfde blog in de maand december, kennelijk was de inspiratie even weg. Maar zo aan het eind van het jaar is het altijd mooi om even terug te blikken. Aanvankelijk had ik het plan om mijn tien mooiste artikelen en tien mooiste foto's te kiezen, maar dan had ik eerder moeten beginnen met het doorspitten van mijn (foto) archief. 

Op de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Gorinchem in het stadhuis


Wel volgt hier een overzicht van enkele bijzondere gebeurtenissen in de voorbije maanden, met af en toe een link naar een mooi artikel. Zo hield ik eind januari mijn eerste interview over 75 jaar vrijheid met Amber Melse en haar oma Groeneveld. Niet wetende dat de viering zelf vanwege corona in het water zou vallen. Op 10 februari stroomde voor het eerst de Noordwaard vol, een prachtig gezicht die enorme watervlakte. Met enkele bewoners dronken we zelfs een borrel bij deze historische gebeurtenis. In februari maakte ik ook mijn eerste radiouitzendingen bij de lokale omroep Radio AFM. In maart was het goed mis, de eerste corona besmettingen in ons land en het begin van de lockdown. Vlak voor die eerste lockdown konden we in het Biesbosch Museumeiland nog genieten van de onthulling van het beeld 'Waiting for it to end', een prachtig kunstwerk van Alaa Minawi. Bij het beeld zouden deze zomer theatervoorstellingen worden gehouden, maar ook deze zijn vanwege corona geschrapt. 

De Amerikaanse ambassadeur Pete Hoekstra op Fort Vuren


Zowel in maart, maar ook in april ben ik schooljuffrouw geweest voor mijn kleinkinderen. Vanwege corona waren de scholen gesloten en kreeg ieder kind thuisonderwijs. Tussendoor schreef ik artikelen, ook over thuisonderwijs aan boord. In mei was het nog even buffelen en verkochten boeren voorgesneden frietjes om zo hun aardappelvoorraden nog te slijten. Vanwege het schrappen van alle evenementen daalde de frietconsumptie drastisch. Op 16 mei was ik heel verdrietig, die dag is onze poes Tommy, al bijna twintig jaar een trouwe huisgenoot, ingeslapen. Op 1 juni werd de lockdown versoepelt en kon eindelijk het zwembad weer open, heerlijk om weer in het buitenbad te mogen zwemmen. Ook de horeca ging van het slot, eindelijk weer een kopje cappucino of lunch op het terras! En ik mocht een mooi artikel schrijven over de Amerikaanse ambassadeur Pete Hoekstra die Fort Vuren bezocht. Hij mocht in de vitrine van het vliegeniersmuseum een piloten handschoen plaatsen, die was gevonden na een vliegtuigcrash in de Tweede Wereldoorlog.