hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, May 30, 2021

Twintig petten van de befaamde klakkenfabriek Rossaert in Antwerpen

Via mijn nicht kreeg ik een bijzondere verzameling documenten van mijn opa Hendrik Kieboom (1900-1942). Ik heb al eens een boekje over hem geschreven, maar kende deze archiefstukken uit de nalatenschap van Wijnand Kieboom niet. 

De rekening uit 1934 van mijn opa Hendrik Kieboom

Meest bijzondere stuk dat ik zag is toch wel de rekening voor twintig petten van de klakkenwinkel Rossaert in het schipperskwartier in Antwerpen. Op de rekening van 10 januari 1934 staan twintig petten en nog enkele accessoires voor een totaal bedrag van 436, ja van wat? Guldens of Belgische francs? Uit de rekening kan ik het niet opmaken. Maar wat ook het betaalmiddel was, voor zo'n arme schipper was het niet vanzelfsprekend om zoveel geld te hebben. Maar wat moest mijn opa met twintig petten van blauw laken? Op de rekening staat nog geschreven W. Kieboom Lzn.; heeft hij ze voor dit familielid ingekocht om in Werkendam te verkopen? In hetzelfde jaar 1934 vond ik tussen alle archiefstukken ook nog een aanvraag om als schipper in Puttershoek te mogen afmeren en daar brandstof en andere scheepsbenodigdheden te verkopen. Of mijn eigen opa Henk Kieboom daar ook van de petten heeft verkocht, ik weet het niet. 

De Rossaert, ooit de bekendste pettenwinkel van Antwerpen en omgeving

Door de rekening van de klakkenfabriek werd ik natuurlijk wel nieuwsgierig naar de Rossaert en de winkel aan de Nosestraat in Antwerpen. Meer dan 100 jaar was de Rossaert dè bekendste petten- en klakkenwinkel van Antwerpen en omstreken. Even googlen leverde mooie informatie op, kunsthandelaar Ronny van de Velde had de verwaarloosde winkel opgekocht en er een galerie van gemaakt. Met journaliste Eliane van den Ende won hij daarmee zelfs nog de provinciale prijs voor Geschiedenis in 2016. Ook over de winkel zelf is nog het nodige terug te vinden, ik vond zelfs nog een filmpje. Ach, als mijn opa had geweten dat zijn bezoek aan die 'klakkenfabriek' zijn kleindochter nog eens inspireerde tot het schrijven van een blog.