hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, June 08, 2021

Een briefje aan Jenneke

 Dag Jenneke,


Wat leuk dat je nu eindelijk raadslid wordt in de gemeente Altena. Een gemeente die mede door jouw beslissende stem in de voormalige gemeente Aalburg tot stand is gekomen. Ik heb nooit zo goed begrepen waarom Altena Lokaal jou niet op een verkiesbare plaats heeft gezet, zodat je van meet af aan mee kon besluiten in die nieuwe gemeente. Maar je krijgt nu alsnog de kans om nog voor negen maanden de gemeente Altena te besturen, een mooie klus.


Ik ben ook blij dat met jouw komst het aantal vrouwen in de gemeenteraad is gestegen van acht vrouwen en daarmee uitkomt op 26 procent vrouwen. Toch is die 26 procent nog ver verwijderd van een evenredige vertegenwoordiging van vrouwen in de raad. Zo ben jij zelf de enige vrouw in de fractie van Altena Lokaal. Ook bij de VVD en SGP missen we nog altijd een vrouw in de fractie. Over negen maanden worden er weer gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Ik zou jou dan ook willen vragen om in jouw partij aan te dringen op meer vrouwen op verkiesbare plaatsen op de kieslijst. 




Overigens zou het fijn zijn als je dit ook bij andere fracties aan wilt kaarten. Mijns inziens een mooie taak voor iemand die eerder mijn pluim in ontvangst mocht nemen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat jullie bij Altena Lokaal straks zes vrouwen in de raad hebben en dat de andere fracties de vrouwen even vergeten. Overigens zou ik diezelfde vraag ook wel willen stellen aan al die andere vrouwen die eerder mijn pluim in ontvangst mochten nemen.

Tot slot Jenneke, wil ik je heel veel succes wensen in de raadswerk!




Met vriendelijke groet, Toontje Sprenger