hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, June 21, 2023

Meer angst voor politieke besluitvormen dan voor het water

Om iets te ervaren van 750 jaar historie van Waterschap Rivierenland, is een jaarlijks bezoekje aan het Waardhuis in Kinderdijk een must voor ons als waterschapsbestuurders. Geen plek waar de historie van ons waterschap zo tastbaar is. Vandaag mochten we weer rondkijken in het Waardhuis en de bijzondere hensbekers bekijken.

Opbergkastje voor de meest bijzondere hensbeker van het waterschap



Rondkijken in het Waardhuis


Mijn allereerste excursie met het bestuur van Waterschap Rivierenland was op 12 juni 2009, ik was toen nog meer net burgerlid. Het was ook tegelijkertijd mijn eerste kennismaking met het Waardhuis in Kinderdijk. Ook die middag maakten we een boottochtje. De molens van het Werelderfgoed Kinderdijk waren toen nog ons eigendom, maar werden in 2013 pardoes verkocht. Namen we destijds dat besluit omdat we nog geen erfgoedbeleid hadden? En zouden we in 2023 hetzelfde besluit hebben genomen? Wordt wereldwijd wel vaker Werelderfgoed verkocht? 

Molens van Kinderdijk


Veertien jaar verder is het bestuur sterk veranderd, maar de molens van Kinderdijk zijn nog hetzelfde, net als het Waardhuis. Ook veranderd is het JU Smit gemaal, al is de grootschalige renovatie nog altijd niet opgeleverd. Verder misten we deze excursie natuurlijk Jan Bikker met zijn anecdotes over de hensbekers. en zijn gebrom dat politiek niets te zoeken heeft in het waterschap. Daarover vond ik nog een mooie aantekening in een receptieboek. ,,Ik heb meer angst voor politieke besluitvormen dan voor het water", zo sprak een dijkgraaf tijdens het afscheidsdiner van de stuurgroep dijkversterking Sliedrecht op 17 november 1989. 

Angst voor politieke besluitvormen