hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, March 19, 2006

Dag 78: Het woeden der gehele wereld


Dit weekend zag ik de nieuwe Nederlandse film ‘Het woeden der gehele wereld’; een verfilming van het gelijknamige boek van Maarten ’t Hart. De titel van het boek is ontleend aan Cantate 80 van J.S. Bach, Ein feste Burg ist unser Gott, waarin hij 'het woeden der gehele wereld oproept en ook weer bezweert.'
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een boek van Maarten ’t Hart heb gelezen. Eerlijk gezegd schrikt hij me een beetje af, omdat hij in zijn boeken vaak teruggrijpt op zijn gereformeerde jeugd in Maassluis. Hoewel dat niet betekent dat ik dergelijke boeken niet wil lezen, in tegendeel juist. Voor veel schrijvers vormt hun kerkelijke jeugd juist een boeiende inspiratiebron voor prachtige romans. Genoten heb ik van het boek ‘Knielen op een bed violen’ van Jan Siebelink. Over dat boek heb ik ook veel gesproken met mensen. Mensen soms die niet konden geloven dat zoiets daadwerkelijk voorkomt. Zelf ben ik ervan overtuigd dat het juist wel voorkomt, ook hier in Werkendam. Ook ben ik ervan overtuigd dat dergelijke godsdienstverdwazing niets te maken heeft met het ware geloof, maar juist probeert mensen klein te houden. Daarom eindig ik met citaat van Marianne Williamson uit haar boek ‘a Return of love’. Nelson Mandela zou de woorden hebben uitgesproken bij zijn inauguratie in 1994. ‘Je dient de wereld niet door jezelf klein te houden. Er wordt geen licht verspreid als de mensen om je heen hun zekerheid ontlenen aan jouw kleinheid’.