hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, March 20, 2006

Dag 79: Inburgeringsexamen


Ook het schapendijkje beschermt ons land tegen het water

Ik heb vandaag mijn inburgeringsexamen gehaald. Met het cijfer 9.1 ben ik ruimschoots geslaagd en mag ik me in Nederland vestigen. Uit mijn cijfer blijkt dat ik het niet moeilijk vond, maar voor mensen van elders zijn de honderd vragen pittig. Wie is Willem van Oranje, waarvoor dienden de VOC schepen, wanneer werd Indonesië onafhankelijk, wie regelt je opvang in Nederland? Hoe wordt ons land beschermd tegen de zee? Dit zijn nog de redelijke vragen, maar er is ook een aantal suggestieve vragen. Wat vindt u bijvoorbeeld van de vraag of je in Nederland eerst een afspraak moet maken of zomaar bij iemand op bezoek mag gaan? Het antwoord moet zijn dat je eerst een afspraak maakt, maar dat klinkt wel erg ongastvrij. Maar misschien is dat wel met opzet. Mag je zelf kiezen met wie je trouwt in Nederland? Mag je je vrouw slaan in Nederland, is vrouwenbesnijdenis strafbaar? Is discriminatie strafbaar? Zaken die voor ons zo vanzelfsprekend zijn, dat je je nauwelijks kunt voorstellen dat er elders mensen zijn die daar andere opvattingen over hebben. Laat staan dat dergelijke mensen zich in ons land willen vestigen. Maar de vragen zijn natuurlijk wel uitermate stigmatiserend voor al die nieuwkomers die zich hier zouden willen vestigen. Één vraag heb ik gemist. Wie heeft al die dijken die ons beschermen tegen de zee in Nederland aangelegd? Wie het goede antwoord weet, is wat mij betreft van harte welkom om in Werkendam in te burgeren.