hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, April 14, 2006

Dag 104: Zonder zonde

De Zeven Hoofdzonden (Museo del Prado, Madrid). Schilderij van Hieronymus Bosch


De tijd van Goede Vrijdag en Pasen is bij uitstek geschikt om na te denken over zonde en schuld. Voor het Nieuwsblad schreef ik vorig jaar wekelijks interviews aan de hand van de zeven hoofdzonden. Opvallend daarbij was dat iedereen daadwerkelijk zondebesef had, of ze nu wel of niet gelovig opgevoed waren. Wel waren er slechts enkelen die echt eerlijk durfden vertellen over hun zonden, de meesten waren nooit helemaal eerlijk. Tijdens de interviews of na publicatie werd me ook wel eens gevraagd of ik me zelf schuldig maakte aan bepaalde zonden. Uiteraard ontkende ik dat altijd. Maar vandaag kreeg ik een dagboek onder ogen van Dorothee Sölle, een Duitse theologe. “Dagboekschrijven is een ijdelheid. Bij de selectie vindt er een soort liegen plaats. Wat is belangrijk? Wat neem ik op? En wat is het dagelijks brood in de wereld van leugen?”, zo schrijft ze in dit dagboek. Inderdaad is ijdelheid me niet geheel vreemd, het is een eigenschap die zelfs onmisbaar is voor een politicus. Ook dat heb ik gemerkt in al die interviews over de zeven hoofdzonden. Jezelf belangrijk, zelfs onmisbaar vinden. Maar uiteindelijk is het alles ijdelheid, zo schrijft Prediker. Ook voor politici.

2 Comments:

At 2:15 PM, Anonymous Anonymous said...

Wat leuk dat je een dagboek van Dorothee Sölle hebt. een emancipatorische, vrouwelijke theologe van duirse afkomst. Ik heb nog alwat gelezen van haar. gr.b
niemand van het CDA gezien op Vissershang. Hoezo niemand?
gr. b

 
At 2:24 PM, Blogger hanviskie said...

Bob,

Het is vandaag Goede Vrijdag, in de avonddiensten wordt dan het sterven van Jezus herdacht. Vissershang moet dan maar even wachten.
Hanviskie

 

Post a Comment

http://hanviskie.blogspot.com/"><< Home