hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, April 26, 2006

Dag 116: Tsjernobyl

De Amercentrale


Vandaag is het twintig jaar geleden dat de ramp in de kerncentrale van Tsjernobyl zich voltrok. Ik kan het me nog goed herinneren, vooral vanwege de opmerking tegen mijn zus die destijds zes maanden zwanger was. “Pas maar op, je kunt beter binnen blijven”. Zij had haar antwoord al klaar. “Ik denk dat jij met jouw baby meer gevaar loopt, mijn kindje zit nog veilig in mijn buik”. Mijn enige zoon was destijds inderdaad nog maar drie weken oud. En wat doe je als jonge moeder, je gaat wandelen als het mooi weer is. Met een wolk vol straling in aantocht niet zo’n goed idee dus. Inmiddels zijn we twintig jaar verder en wordt er weer volop discussie gevoerd over kernenergie. Het kan een alternatief zijn voor de wereldwijde groeiende vraag naar energie, maar een afdoende oplossing voor de opslag van kernafval is er nog altijd niet. Ook de omschakeling naar duurzame energie verloopt uiterst moeizaam. Vooralsnog lijkt inzetten op energiebesparing een kans. Maar voorlopig zijn we de afgelopen twintig jaar alleen maar meer energie gaan gebruiken tegen alsmaar stijgende kosten. Tanken voor minder dan 40 euro lukt al niet meer. In ouderwetse guldens is dat dus gewoon 88 gulden. Zal het energieprobleem ooit opgelost worden? Wat was de tijd toch simpel, toen ik als jonge moeder gewoon kon gaan wandelen met mijn zoon.