hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, April 24, 2006

Dag 114: Pontje Steur



Pontje Steur heeft een bijzonder plekje in mijn hart. Waarom kan ik niet benoemen. Misschien omdat het ooit op 9 augustus in de vaart kwam, de zomerdag dat ik geboren ben. Of misschien wel omdat ik me als schippersdochter verbonden voel met het water. En de vrijwilligers bijna allemaal oud-schipper zijn. Maar ook staat Pontje Steur voor mij symbool voor de start van het recreatie/toerisme beleid binnen de gemeente Werkendam. Ik weet dat Thera Pruijsen eens een mooi gedicht maakte van Pontje Steur. Één van de dichtregels is ‘En daar vaart Pontje Steur’, maar ik kon het gedicht nu zo snel niet terug vinden.
Op zaterdag 29 april gaat Pontje Steur weer in de vaart. Wandelaars en fietsers kunnen dan weer gebruik maken van het pontje dat vaart in de Biesbosch tussen Draepkilweg en ’t Kooike. In mei (en september) vaart het pontje tijdens de weekenden en op feestdagen, in juni, juli en augustus alle dagen. Het pontje vaart van 10.00 - 18.00 uur. Uit een enquête die vorig jaar gehouden is tijdens de jubileumactie van Pontje Steur werd het pontje gewaardeerd met het cijfer 9! Ook werden 23 ‘mooiste’ plekjes benoemd die allemaal fietsend en/of wandelend in de Biesbosch te vinden zijn. Overigens organiseert de NCRV deze weken de verkiezing van de mooiste plek van Nederland. Ik vind dat Pontje Steur en de Biesbosch best passen in deze verkiezing. Dit jaar is het niet gelukt, maar volgend jaar moeten we met velen de Biesbosch voordragen voor het mooiste plekje van Nederland. Iets waar je trots op bent wil je toch delen met anderen?