hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, April 03, 2006

Dag 93: Fileleed

Vanochtend had ik zelf te maken met fileleed. Mijn dochter moest om acht uur op Schiphol zijn om haar vlucht naar Antalya van kwart over tien te halen. We reden dan ook al om kwart over zes weg uit Werkendam en hadden onze tijd hard nodig. Vooral op de A2 bij Utrecht was het aanschuiven. Eerlijk gezegd ben ik na zo’n ritje altijd weer blij dat ik niet dagelijks in de file hoef te staan. De rit naar mijn werk in Zaltbommel over de provinciale weg levert zelden file op, hooguit een stukje over de Borcharenweg vanuit Werkendam of op de A27 richting Nieuwendijk.


Ondanks de file kon mijn dochter samen met haar collega op tijd inchecken op Schiphol


Helaas geldt dat niet voor de rest van Nederland. De eerste drie maanden van 2006 waren flink drukker dan het eerste kwartaal van het vorig jaar. De filedruk, de lengte van de files maal de duur, nam maar liefst 19,2 procent toe. Vooral in de tweede helft van februari en in maart was het drukker dan in 2005. In de laatste maand was het maar liefst 30% drukker dan vorig jaar Op de 80 kilometer zones die op 1 november van het vorig jaar zijn ingesteld, steeg de filedruk met 28,8 procent, bijna tien procentpunt méér dus dan op de rest van het wegennet. De Tweede Kamer roept al direct om afschaffing van de 80 km. zones. Enkele argumenten voor de invoering zoals minder geluidshinder en beter voor het milieu en de luchtkwaliteit tellen na een half jaar kennelijk ineens niet meer. Over scoringsdrift en hypes in de politiek gesproken.